حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند؛
اول باید موضوعشناسی کنیم، مانند هر بحث فقهی دیگر. مصرفگرایی یعنی چه؟ در معنای عام واجمالی یعنی هزینه کردن برای بهرهوری و بهرهمندی. مصرف یعنی هزینه برای منظوری. منظورش چیست، استفادهای؟ تمتعی؟ مصرفگرایی یعنی اینکه انسان کأنّه حد یقفی برای مصرف خودش قایل نباشد. هرچه مصرف بیشتر، بهتر. به طور طبیعی ...
کتاب مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی (برگزیده در دوازدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی) با حمایت و سرمایهگذاری مرکز پژوهشی روش علوم و تحقیقات اسلامی منیر و توسط نشر تمدن نوین اسلامی در سه فصل با عناوین زیرساخت مهندسی فرهنگی، الگوی مهندسی فرهنگی کشور و سه الگوی خاص در مهندسی فرهنگی روانه بازار شده است.
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند:
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند: مانع وحدت تمدنی تفکیک اسلام از تمدن سازی است و اگر امت اسلامی بر اختلافات مذهبی فائق شوند، مانع دوم قد علم میکند و آن ادعای جدایی دین از سیاست، دین از جامعه سازی، دین از علم، دین از الگوی پیشرفت و بالاخره جدایی دین از تمدن سازی است.
حجتالاسلام والمسلمين پيروزمند؛
ما باید احیای تمدن کنیم یا تمدن سازی کنیم؟ آنچه که وظیفه ماست شبیه آن چیزی است که در ظهور باید اتفاق بیفتد. وقتی میگوییم تمدن میسازیم یعنی این گزارههایمان را متناسب با آرمان، میسازیم. البته این یک امر نسبی است. تمدن یک امر تدریجی است یعنی هم فکر شما نسبت به آن تدریجی است و هم واقعیت آن به صورت تدریجی ...
حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند:
ساختار شهر اسلامی باید به گونهای باشد که محیطزیستی برای ذکر و بندگی خداوند و جریان ولایت امام(ع) باشد. بنابراین، شهر زیارتی فضایی برای ذکر و بندگی بر محور ولایت امام (ع) است. الگوی پایه ما در ترسیم معماری شهر اسلامی از سه رکن کالبد، محتوا و محور هویتبخش آن تشکیل شدهاست.
حجتالاسلام والمسلمين پيروزمند؛
برای دستیابی به علوم انسانی مطلوب، ناگزیر از توجه به عوامل بیرونی در کنار عوامل داخلی هستیم. همچنان که تمرکز بر عوامل داخلی و نادیده انگاشتن عوامل خارجی راه به سوی علوم انسانی مطلوب نمیبرد تمرکز صرف بر رویکرد مدیریتی و تأکید بر عوامل خارجی نیز، اسلامی سازی علوم انسانی را محقق نخواهد نمود.
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند؛
اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم، به الگو و نقشه راه همه نیاز داریم که به تعبیر رهبر فرزانه مان همان الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت است که به خصوص در دهه چهارم انقلاب اسلامی به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده و باید لزوماً مورد توجه جدی قرار گیرد.
در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند؛
نگرانی از تضعیف حوزه نفوذ روحانیت یک نگرانی صنفی نیست. نه، اهمیتش از باب حضور دین در زندگی است. آن است که اهمیت به این ماجرا میدهد، می گوییم اگر حوزه منزوی شود، معنی اش این است که دانش های سکولار عرصه اداره زندگی را به عهده می گیرند.
از حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند؛
مدیریت فرهنگی مربوط به حوزۀ عمل و برنامهریزی است. مهندسی فرهنگی ارتباط حوزههای مختلف با یکدیگر و تأثیر آنها بر یکدیگر را بررسی میکند و مهندسی فرهنگ مبتنی بر جایگاه و اولویتبندی مسائل است.
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند؛
به منظور شاهد بودن حضور فعالتر مردم در عرصه فرهنگ اولاً باید انگیزه و اعتماد مردم جلب شود؛ ثانیاً باید محتوا و پیامهای فرهنگی مناسب در اختیار آنان قرار بگیرد و یا زمینه و مسیر مناسبی برای تولید پیامهای فرهنگی توسط خود آنان ایجاد شود و در مرحله و مرتبه سوم نیز بایستی ساختار فرهنگی به گونهای بازطراحی ...
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند؛
اسلام یک دین جهان شمول است و برای همه جهان برنامه دارد هر گاه ما شعار جهانی را در دستور کار قرار دادیم، نظام سلطه مجبور به واگذاری امتیاز بیشتری به ما شده است.
فرهنگ آن روح و جوهرهاي است كه در كالبد تمدن حلول ميكند و تعين پيدا ميكند. بنابراين فرهنگ و تمدن در عين ميآيد و از هم جدا نيستند و ۲ روي يك سكه هستند. اما در مقام طراحي تمدني، برنامهريزي، پيشبيني و آيندهنگاري تمدني، طبيعتا ايدهآلهاي فرهنگي به جهتي به مسير تمدن ميرود.
استاد علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در سلسله نشستهای «نظام فکری اسلام با محوریت بینش تمدنی»در هامبورگ شرکت کرد.
گزارش ارائه استاد علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در سلسله نشستهای «نظام فکری اسلام با محوریت بینش تمدنی»در هامبورگ و سفر علمی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی به آلمان و هلند.
اثر حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند؛
کتاب حاضر شامل سه رساله پیرامون سه موضوع به ظاهر مجزاست که «ضرورت حاکمیت معرفت دینی بر علوم کاربردی» را دنبال می کند و اثبات می نماید که «باید تمدنی بر مبنای ایمان به خدای متعال و محقق نمودن دستورات او بنا نهاد و مجموعه علوم کاربردی در ساختن چنین بنایی نقش ممتازی دارند.»
مناظره خواندنی پیروزمند با بهروزی لک؛
جایگاه عقل بسیار مهم است، اعتقادات با عقل اثبات میشود، به تولید دانش کمک میکند، باعث فهم دین میشود. همهی اینها بسیار قیمتی است؛ ولی نه به قدری که آن را کنار وحی بنشانیم یا بدتر از آن، تجربه را کنار وحی بنشانیم.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: در عرصه علوم انسانی اگر بخواهیم با شتابزدگی به تغییر سرفصلها دست بزنیم، علوم اسلامی نمیشوند. پرداختن به تحقیقات بنیادین بدون توجه به تحقیقات میدانی نیز بیفایده است.
در این کتاب به بررسی عقلایی نظریه ولایت مطلقه فقیه پرداخته شده و از ابتدا وارد اثبات معقولیت ارکان نظریه نشده، بلکه نخست به تبیین معنای ولایت بر جامعه (موضوعاً) پرداخته، سپس ضرورت ولایت دینی بر جامعه را ثابت کرده و در نهایت به متن بحث وارد شده، تا بدین ترتیب مبانی اصول موضوعۀ کلام به درستی شکافته ...
گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند؛
تمدن اسلامی زمانی شکل میگیرد که بتوان در ساختارهای اجتماعی و به تبع آن، در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کرد. این تغییر نیازمند تنظیم برنامهی جدید مهندسی فرهنگی و اجتماعی است. منظور از برنامهریزی، نحوهی مدیریت حوزهی تحت اختیارمان در مدیریت اجتماعی است.